robåt-solnedgang

Aktuelt

Porsche Center

12 mars, 2020

Ett av våre store trekkplastere her i Son er nesten et museum å regne, nemlig Porsche Senteret. Her får vi møte Daniel Jakobsen, daglig leder og Porsche-entusiast. Selve butikken startet i 1992/93 i Råde av Gründer Espen Olsen. På den tiden var det ingen som kunne skru Porsche, det hadde Espen gjort hjemme i garasjen i mange år allerede og ble spurt av stadig flere om han kunne hjelpe dem. Dermed startet han butikken i Råde og Porsche eventyret var i gang.

 

Hva vi lurte på og fikk svar på

  • Bakgrunnen til Daniel og Porsche
  • Er det noen fordeler ved å være lokalisert i Son?
  • Hvilke aktiviteter kan du anbefale i området?
  • Om du skal framsnakke en annen bedrift, hvem vil du trekke frem?

  • Hverdagen som bedrift her i Son, hvordan er den?
  • Har dere mange stamkunder eller er det mange nye ansikter?

Bakgrunnen til Daniel og Porsche

På midten av 90-tallet begynte Espen med import av brukte Porscher. Da startet også salgs-biten og de har holdt det gående i 26 år nå. Det finnes ikke mange andre i Norge som har drevet en bedrift basert kun på Porsche, poengterer Daniel. I 2011 flyttet de hele virksomheten til Son, der de reiste et helt nytt bygg som skulle møte kravene de hadde. Da bygget var på vei opp, kom henvendelsen fra importøren og Porsche og de ble autorisert forhandler.  

Med unntak av ni år i Fredrikstad da Daniel jobbet for Bertel O. Steen, har han alltid jobbet i Son. Han begynte sin arbeids karriere på Son Marina da han var 13 år og tilhørigheten til Son er selvskreven. 

Porsche-grønn-webPorsche-klassisk-

 

Er det noen fordeler ved å være lokalisert i Son?

Daniel poengterer at de har noen veldig gode naboer her på Sletta, blant annet Goldfish, de deler noen av de samme kundene så de nyter godt av å være så nære hverandre. Ellers er det et viktig poeng for dem å være nær både Østfold og Oslo-området. Mange synes det er rart at vi er på et jorde i Son, forteller Daniel videre. Unektelig er det jo litt rart at et av Norges største Porsche senter ligger på et jorde i Son, smiler han. 

 Siden de har holdt på i hele 26 år og har opparbeidet et godt rykte, får de kunder fra hele landet. Alle som jobber her er lidenskapelig opptatt av Porsche og anser nok jobb mer som en mulighet til å dyrke hobbyen sin enn at det er en jobb, forteller han engasjert.

Internt er de godt fornøyd med å være der de er, men det er klart at de må også ha fokus på å tiltrekke folk til Son. Hvorfor skal folk kjøre forbi andre Porsche butikker for å dra til Son? De har til enhver tid et høyt antall Porscher utstilt her, også av sjeldne og spesielle modeller. Det er nok hovedårsaken til at folk gjerne kommer hit også langveis fra.

 

Hvilke aktiviteter kan du anbefale i området?

Det kommer selvsagt an på sesong, poengterer Daniel. Om sommeren er jo Son helt magisk! Da nytes båt-liv, strand og sjø. Om vinteren er han begeistret for slalombakken som et veldig fint tiltak for barn og unge. Dersom forholdene ligger til rette, er også den lokale lysløypa en veldig fin aktivitet om vinteren. I Son har vi alt, skyter han inn; "vi har riviera og vi har alper". Det sier jo alt tenker vi og har brått ikke flere spørsmål angående tema.

 

porsche-farger-webPorsche rosegull 911 fra 80-tallet

Om du skal framsnakke en annen bedrift, hvem vil du trekke frem?

Å bare fremme én er vanskelig synes Daniel, naturlig nok. For lokalmiljøet i Son er helt klart Son Spa en viktig bidragsyter. Porsche senteret har mange kunder som kommer tilreisende og som ønsker overnatting på Son Spa. Daniel legger til at han tenker hele Son sentrum har godt av alle gjestene på hotellet. Han vet at mange tar seg en tur i sentrum, enten det er for å gå ut og spise eller som en handletur. Daniel påpeker at før hotellet kom, hadde jo egentlig ikke tilreisende et sted å være her, de trakk som regel til Moss eller til Oslo. Dette har jo endret seg drastisk med hotellets tilstedeværelse, til glede og begeistring for de fleste lokale.

 

Hverdagen som bedrift her i Son, hvordan er den?

Hektisk, kommer det kontant fra Daniel. Han legger til at én av grunnene er at de har kunder fra hele landet i tillegg til utlandet. Nå er det ekstra hektisk siden mange kunder venter veldig på Porsche sin el-bil versjon som straks kommer inn. Selv om vi ligger på et jorde i Son, er det veldig mye trafikk her, ikke bare til butikken men kanskje aller mest på verkstedet. Vi har et veldig godt rykte på kvaliteten vi leverer på verkstedet vårt, legger han til.  Hos andre bilbutikker kan de ha en hel dag uten særlig pågang fra kunder. Sånn er det aldri her, sier Daniel. Han estimerer at 95% av de som kommer inn døra her har et bestemt ærend, vi har få "dekksparkere" kommenterer han.  

 

Har dere mange stamkunder eller mange nye ansikter?

Overraskende nok, kunne Daniel konstatere at de har mange som handler bil etter bil og bruker verkstedet fast. Ellers har vi mange kunder som har kjøpt bil hos oss de siste 15 årene som kommer fra hele landet. Det er jo veldig gøy, utbryter Daniel. Samtidig, skal man kalle en spade for en spade, er det jo ingen som trenger en Porsche, legger han til.

Allikevel er det mange som drømmer om en Porsche, sånn sett er vi ofte med på å oppfylle en drøm sier han empatisk. Videre forteller han; "det kan komme inn et voksent ektepar, barna har flyttet hjemmefra, de har kjøpt seg leilighet og ønsker å realisere reise drømmer. Far har kanskje drømt om en 911, de kjøper på vinteren og kommer tilbake samme vår for å hente. Da er det ikke uvanlig at de kommer ferdig pakket, med kofferter i hånda og starter reisen rett fra senteret", det har skjedd mange ganger sier Daniel. Utrolig fascinerende spør du meg! 

Selv om det er et relativt snevert marked, har nok alle uavhengig av kjønn et forhold til Porsche som varemerke, legger han til. Om du spør en dame på 80 år eller en gutt på ni om de vet hva en Porsche 911 er, skjer det høyst sannsynlig en kobling i topplokket. Såpass sterk merkevare er det, føyer han til. Jeg kjenner at jeg nikker anerkjennende.

Porsche-classicEl-Porsche-nyhet

For mange er det en relativt høy terskel å gå inn i en sånn butikk som dette, nevner Daniel. Kjente litt på det selv før jeg åpnet døren, måtte jeg innrømme. Det er vi riktignok veldig bevisste på, sier han. Her går vi med ola bukser. Vi er alle avhengig i at alle tar i et tak når det trengs og ingen her er for fine til det. Terskelen skal helst ikke eksistere for å komme inn her, vi holder på med dette fordi det er en lidenskap og vi synes det er utrolig gøy! Vi skal ikke oppleves som snobbete, det er et viktig mål vi har, legger han til.

Og som en avsluttende solskinnshistorie, forteller Daniel med stor glede om en herlig opplevelse fra i fjor sommer. Han ble ringt av en far som hadde sønnen sin til behandling på Cato Senteret. Faren fortalte at det var sønnens bursdag og det han ønsket seg aller mest var en omvisning på Porsche Senteret. Daniel fikk lyst til å virkelig gjøre en forskjell for gutten og kjørte ned til Cato Senteret i en Porsche modell og hentet gutten. Til stor begeistring, tok han med gutten på en kjøretur først, deretter fikk han full omvisning på Porsche Senteret og avsluttet dagen med en stor "goodiebag". Sånne anledninger er med på å glede oss på Porsche Senteret avslutter Daniel. 

Ting å gjøre